Arbejdsområder

Akrylmaleri – Collage – Billedsyning – Web-illustrationer – Fotografering – Skitsering…. den ene teknik kommer ud af den anden. 

I dag arbejder jeg overvejende med akrylmaleri. Vejen dertil er blandt andet gået igennem skitsering, billedsyning og fotografering. Og det hele bygger ovenpå min uddannelse i maleri fra Kunstskolen Odsherred hos Palle John Nilsen og Aase Fink og min arkitektuddannelse fra Kunstakademiet i København med fokus på lys og belysning.

Arkitektuddannelsen omfattede, da jeg blev uddannet i 1981, naturligvis forskellige måder at visualisere projektet, fra konstruktion af perspektivtegning til løse skitser, akvarelmaleri og foto.
Alle børn tegner. Men jeg fik også som ret lille et kamera, og lærte mig at vurdere belysningen og afstanden – for den slags var ikke automatisk.

Arkitektskolen gav mig, ved siden af arkitektuddannelsen, mulighed for at komme videre ad den vej, og jeg begyndte at arbejde med lyd-dias som en lang audiovisuel fortælling, og at arbejde mere professionelt med lys. Og vi udarbejdede store tegnede illustrationer til præsentationer af  planer for byrum og landskaber.

Men hurtigt viste det sig at være mere tiltrækkende at undervise end at arbejde som arkitekt, og det førte mig ind i det mere farverige billedarbejde med billedsyning og maleri. For at blive rigtig god til det, gik jeg i 2 1/2 år på Kunstskolen Odsherred på uddannelsen BilledPsykologi.

Jeg fik lyst at lære også at skabe billeder på computeren. Derfor gik jeg en tid på mmi – multimedieinstituttet i København på et kursus i avanceret webdesign.

Læs her om de forskellige tekniker det har udviklet sig til for mig.

 

Akrylmaleri – spontan-abstrakt

Akrylmaleri -abstrakt

De ser abstrakte ud – men de handler alle sammen om noget. Hvert billede har en baggrundshistorie eller en udviklingshistorie. Det er spørgsmål jeg bearbejder, eller oplevelser og fornemmelser, som det er vanskeligt at sætte ord på.
– Hvordan så det ud da universet opstod?
– Hvordan føltes det at stå under kardemommeskovens grønne tuneller?
– Hvordan var mine følelser for Mr. X

De abstrakte malerier er resultatet af en lang arbejdsproces, som starter som et spontant udtryk, og som bearbejdes indtil billedet finder sin unikke harmoni.

De abstrakte malerier skabes  i serier, hvor jeg arbejder med med bestemte tanker, som universets opståen, tankens kraft, eller følelsen af sommerens grønne overflod.

Uanset om det er abstrakte eller figurative malerier har umiskendeligt præg af min malestil.
Billedet herover er et udsnit.

Akrylmaleri med et tema.

Akrylmalerier – figurative

Mine figurative malerier er planlagt på forhånd med hensyn til motiv og komposition.

Det betyder ikke at jeg har et færdigt udtryk i hovedet. Det må afprøves og justeres igen og igen. Jeg arbejder i temaer, så jeg i en periode fordyber mig i et bestemt tema. Det kan være gamle familiebilleder – som det der ses herover – nærbilleder af blomster, eller strukturerne i sten – et nærmest uudtømmeligt tema for mig. Fra jeg var helt lille har jeg været fascineret af stenenes struktur og den skønhed der åbenbarer sig når man slår dem i stykker, og de facetter de danner.

Akryl er blevet mit foretrukne materiale, for med det kan nærmest alting.
Man kan arbejde med transparente eller dækkende lag som man vil, det tørrer hurtigt, så man straks kan komme videre i udviklingen af billedet. Det er et materiale, der passer til mit temperament.

Moderne pigmenter i rene klare og stærke farver giver mig glæde. At male er som at bade sindet  i farver. 
Mine malerier er ofte farvestærke på grund af den glæde, men også på grund af min skoling i akvarelmaleri, hvor jeg har lært pigmenterne rigtig godt at kende, så jeg kan analysere en farve i hvilke pigmenter man skal blande for at få den. I stedet for at blande farve på forhånd, lægger jeg så ofte de rene farver oveni hinanden.

Det viste herover er et udsnit.

Collage

Collager – decoupage.

Jeg arbejder både med collager sammensat af højkvalitetsfotos og collager bygget op af ensfarvede farveflader.

Collager bestående af fotografier er sjovt fordi man kan sammenstille ting, der ellers ikke optræder sammen og skabe og videregive associationer. Det kræver at man har gode materialer til rådighed. Jeg har gemt min fars gamle fotoblade, som han abonnerede på igennem mange år, og desuden har jeg købt magasiner antikvarisk.

Collager af farveflader er en anden proces. Det minder om billedsyning. Man må lede længe efter farvet papir af den rette farve. Placeringen i billedet bestemmes så efter mavefornemmelse – det nogle vil kalder den æstestiske oplevelse.

Igennem arbejdet med collager kan man øve sig på at male. 

Som alt andet billedarbejde er det en nærmest meditativ proces.

Billedsyning

Billedsyning 

I billedsyning har jeg mest arbejdet figurativt.

Billedsyning har været en indgang til maleriet. Engang i slutningen af 70’erne kom jeg med på et kursus i billedsyning hos Annie Hedvard. Hendes teknik og mod var formidabelt. Hun skabte kæmpestore syede billeder. Jeg blev meget inspireret af mulighederne i det og begyndte at samle på stoffer i forskellige farver, så jeg i dag har en stofpalet. 

Senere tog jeg kursus hos Solveig Refslund, som arbejdede med stoffer man selv malede plus tyll, og indførte det i mine syede billeder.

Udgangspunktet for mine billedsyninger er skitser jeg har tegnet og fotografier jeg har taget. Den viste her er et udsnit af et billede jeg har syet udfra en lille akvarel jeg har malet.

Stofstykkerne er fastsyede på maskine, så det er meget holdbart og tåler forsigtig vask.

Desværre er billedsyning meget tidskrævende og derfor har akrylmaleriet fået mere tid.
Men jeg har nu ikke opgivet billedsyningen endnu.

Det her viste er et udsnit.

Skitser

Skitser

At sidde og tegne i naturen er en intens måde at opleve på, man trænger mere ind i formerne og linierne og farverne. 
Skitser kan være med akvarel, blyant, tuchpen – men jeg holder mest af oliepastel og har tit et lille sæt med mig.

Skitserne ligger til grund for nogle af mine malerier, især sten og klipper.

Skitserne fra naturen er egentlig små billeder i sig selv. Af og til går jeg igennem skitsebøgerne, og så kan det ske jeg sælger ud af dem.

 

 

Fotografi

Fotografi er måske hvor det hele startede for mig. Jeg har fotograferet siden jeg var 12, oplært af min far, hvis fine kamera jeg knap måtte røre.
Nu er det blevet digitalt. Fotografering og billedbehandling er en hobby, en sport.
Jeg har lært billedbehandling i PhotoShop på MultiMedieInstituttet og har også undervist i det.

Fotografiet er et selvstændingt udtryk. Men jeg bruger det  også i relation til malerierne som en huskeseddel. Når der ikke er tid eller ro i omgivelserne til at lave skitser, bliver der fotograferet. Med kameraet indsamler jeg farver, strukturer, kompositioner, figurer.

Af og til har jeg udstillet mine fotografier.

Illustrationer til web

Illustrationer til nettet – vektorgrafik

Et tidligere arbejdsområde er illustrationer i vektorgrafik til internettet. Jeg har lavet interaktive undervisnings-fortællinger for Nationalmuseet og for Slots- og Ejendomsstyrelsen. Illustrationen herover er fra sidstnævnte, en rundvisning i og fortælling om de to ruiner, man har udgravet under Chrsitiansborg Slot, hvor man i web-fortællingen bliver vist rundt at to spøgelser, henholdsvis Absalon og Leonora Christina.

Jeg har altid interesseret mig meget for historie, så det var sjovt at lave, og jeg kombinerede mine tegnefærdigheder og min uddannelse i webdesign.

Serien er lavet i Flash.

 

 

 

 

 

© 2024 Maja de Hemmer | Revolve